f: Here I am - I'm fearless, I'm young

Egentligen borde väl denna söndag vara veckans vilodag, då man springer runt i slappa kläder och inte vill gå utanför dörren, men idag är det en speciell dag i Svergie eftersom det är valsöndag, så de flesta är väl ute och gör sin röst hörd. Ja, det är otroligt viktigt! Och förutom att rösta, så har jag en fullplanerad dag. Sitter just nu i soffan och väntar på att syster ska bli klar så vi kan göra dagens första ärenden.

Jag vet hur tråkigt det kan vara att läsa om valet, men jag vill ändå yttra mig lite om det. Jag har egentligen aldrig varit direkt insatt i politik, har alltid tyckt att det inte rör mig. Men nu har jag totalt ändrat åsikt. Jag har insett att det handlar om min framtid. Självklart vill jag påverka Svergie och dess politik, göra min röst hörd. Första gången jag får rösta, och jag kan säga att jag stolt röstar på den rödgröna sidan. Igår pratade jag med en vän som hade röstat på moderaterna, och han frågade mig, kanske med glimten i ögat om jag hatade honom för det. Nej, självklart kan jag inte göra det, för det är inte det vår vänskap bygger på, plus att man får rösta på vad man vill  :) men enligt min åsikt så gynnar moderaterna ingen mer än de som är rika. B la:  100 000 fler går arbetslösa, och jag är en av dem och så de vill sänka skatten för de som tjänar mer pengar. Den rödgröna sidan däremot tycker att de som tjänar med pengar ska betala mer skatt, och istället för att sänka skatten vill de istället tillsätta fler lärare på våra skolor så att det blir färre elever/lärare. Framtiden börjar i klassrummet. De rödgröna ser de sjuka personerna och alla dem som behöver någon form av hjälp. Jag menar inte att svergie ska bli ett bidragssamhälle, men det är inte mer än rätt att de personer som är sjukskrivna och inte kan jobba ska bli tvungna att jobba för att bara kunna överleva ekonomiskt. Precis som Mona har sagt, det kan bli du och jag. Rödgröna politiken är det som gynnar oss vanliga svenssons och det är inget att ljuga om.  Och med det sagt, nu ska jag snart gå och rösta. Och för att inte göra någon upprörd - detta är mina åsikter. Vad du röstar på är upp till dig, men tänk alltid till extra gång för att vara säker på att du gör rätt val, om du inte är insatt, rösta då för vad som gynnar flest antal människor.

xoxo

Kommentarer
Postat av: Anonym

Alliansens politik handlar inte om att de rika blir rikare på de sjukas och arbetslösas bekostnad. De blir rika för att de jobbar hårt och är duktiga, de ger en stor del av vad de tjänar till de behövande. De blir alltså inte rika på bekostnad av de arbetslösa och sjuka utan de, tvärtemot, bekostar de arbetslösa och sjuka.Vart tror nu skattepengar kommer ifrån? Om det inte finns rika människor som kan investera så slutar vi i konkurs som Grekland! Till och med Kina tillåter skillnader i kapital eftersom dom har insett att det behövs.

2010-09-19 @ 18:02:44
Postat av: Melinda

Skriv gärna namn på kommentarerna. Någon vi känner eftersom ni inte vågar skriva namn? Vore bara inressant att veta vem det är. Vi alla har olika åsikter om saker och därför kul att förstå och diskutera saker utan att trycka ner på någon. Så om du vågar, skriv gärna vem du är =)

2010-09-20 @ 00:04:09
URL: http://wedecide.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0